Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Norviks Hamn riskerar att bli ett Nya Karolinska

Annons

450 meter kaj klar - en milstolpe, säger marknadschef Johan Wallén i ett pressmeddelande.

I detaljplanen saknar dock Norviks Hamn fortfarande kajspår i LoLo(lift on, lift off)-lägen – en framtidssatsning?

– Norvik kan inte ta emot Rysslandsgodset i transit rationellt!

– Norvik saknar dubbelspår vilket omöjliggör Rysslandsgodsets volymer!

– Norvik är inte i takt med framtidens höghastighetsbanor och frigörandet av stambanorna för klimatsmart godstrafik - till exempel S:t Petersburg-Norvik-Göteborg.

I stället rider man vidare på ett kajdjup som klarar oceanfartyg. Några sådana anlöp finns dock inte övervägda från kontinentrederierna för Norviks del – Sveriges bashamn är Göteborg.

Dagens oceanfartyg kostar miljonbelopp per dygn – varför lägga bort två dagar (in/ut) i Östersjön för en varuförsörjning (Stockholm) som sedan decennier görs billigare i feeder- och RoRo-trafik.

I sammanhanget vill Nynäsliberalerna göra Norvik till en omlastningshamn för pråmar – en extrakostnad feederrederierna inte ser något marknadsskäl till när man kan trafikera Södertälje, Västerås, Köping direkt med upp till 20 tusen ton respektive 9 tusen ton genom Södertälje sluss.

I sakfrågan säger stuveribolaget Stockholm Hamnar, att kajspår inte behövs eftersom hanteringen kommer att ske med förarlösa truckar – inte heller dom går med ljusets hastighet, arbetsmomenten blir fler och direktlastning/direktlossning till järnväg omintetgörs.

Norviks Hamn riskerar att bli ett Nya Karolinska – en gårdagens kontinenthamn byggs i Östersjöns givna feederordning! Hur länge till kan våra ansvarspolitiker blunda för marknadsrollerna inom sjöfart, stuveri jämfört rederi/mäkleri, läs världsbolaget Hutchison är enkom ett stuveri och transporterar inte en enda container.

Johan Sturesson

fd transitbefraktare

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel