Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Norviks Hamn riskerar att bli ett Nya Karolinska

Annons

450 meter kaj klar - en milstolpe, säger marknadschef Johan Wallén i ett pressmeddelande.

I detaljplanen saknar dock Norviks Hamn fortfarande kajspår i LoLo(lift on, lift off)-lägen – en framtidssatsning?

– Norvik kan inte ta emot Rysslandsgodset i transit rationellt!

– Norvik saknar dubbelspår vilket omöjliggör Rysslandsgodsets volymer!

– Norvik är inte i takt med framtidens höghastighetsbanor och frigörandet av stambanorna för klimatsmart godstrafik - till exempel S:t Petersburg-Norvik-Göteborg.

I stället rider man vidare på ett kajdjup som klarar oceanfartyg. Några sådana anlöp finns dock inte övervägda från kontinentrederierna för Norviks del – Sveriges bashamn är Göteborg.

Dagens oceanfartyg kostar miljonbelopp per dygn – varför lägga bort två dagar (in/ut) i Östersjön för en varuförsörjning (Stockholm) som sedan decennier görs billigare i feeder- och RoRo-trafik.

I sammanhanget vill Nynäsliberalerna göra Norvik till en omlastningshamn för pråmar – en extrakostnad feederrederierna inte ser något marknadsskäl till när man kan trafikera Södertälje, Västerås, Köping direkt med upp till 20 tusen ton respektive 9 tusen ton genom Södertälje sluss.

I sakfrågan säger stuveribolaget Stockholm Hamnar, att kajspår inte behövs eftersom hanteringen kommer att ske med förarlösa truckar – inte heller dom går med ljusets hastighet, arbetsmomenten blir fler och direktlastning/direktlossning till järnväg omintetgörs.

Norviks Hamn riskerar att bli ett Nya Karolinska – en gårdagens kontinenthamn byggs i Östersjöns givna feederordning! Hur länge till kan våra ansvarspolitiker blunda för marknadsrollerna inom sjöfart, stuveri jämfört rederi/mäkleri, läs världsbolaget Hutchison är enkom ett stuveri och transporterar inte en enda container.

Johan Sturesson

fd transitbefraktare

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons