Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: "Ont om servicekänsla hos Svenska Stadsnät"

Hans-Peter Stülten skriver i en insändare att han tycker att Svenska Stadsnät borde bli bättre på att informera sina kunder om störningar.

Annons

Anmäl text- och faktafel

Man kan ju undra hur de resonerar på Svenska Stadsnät, numera ett bolag som ägs av Telia, om det är så, att halvstatliga bolag kan de strunta i att informera allmänheten om problem.

Jag har nyligen upplevt ett knapp veckolångt avbrott i min internetanslutning, ja helt avbrott har det inte varit, men hastigheten har varit så låg, att det i praktiken inte gick att använda till att till exempel ordna bankärenden och annat. Då jag även fick TV via samma anslutning betydde det att även det var borta. Problemen upptäcktes när vi skulle se Rapport, ja under dagen hade internet varit långsamt, så det var problem med vissa hemsidor.

Vi har i den bostadsrättsförening jag bor i, svartfiber från Svenska Stadsnät, vi har sedan olika leverantörer av själva internetanslutningen.

På Svenska Stadsnäts hemsida hänvisar de alla frågor om uppkoppling till respektive internetleverantör. Det låter ju vid första anblicken helt riktigt, men det förutsätter att det aldrig händer något med själva fibern, som ju är Svenska Stadsnäts ansvar.

Denna gång låg felet hos Svenska Stadsnät, de hade avbrott eller nästan avbrott på ett antal anslutningar här i Nynäshamn. Jag tog kontakt per telefon med Svenska Stadsnät, för att påpeka det konstiga i att de inte på sin hemsida kan informera om, att de har problem med nätet i Nynäshamn. Man lovade framföra det.

Att man kan råka ut för avbrott eller andra problem med ett fibernät kan alla förstå, vad jag däremot har väldigt svårt att förstå, är att Svenska Stadsnät inte kan informera om att delar av nätet är nere av någon orsak. Hade de informerat om det på sin hemsida, hade jag kunna undvika att jaga runt efter en tekniker från min internetleverantör och efter en tekniker från Comhem som levererade TV via internet.

Vad jag har förstått har detta avbrott även berört Nynäshamn kommun, vilket är än allvarligare då mycket kommunal service hänger just på att internetanslutningen fungerar.

Så skärpning Svenska Stadsnät, det kostar så lite att informera om att det är problem oavsett om det beror på en avgrävt kabel eller vatten i en kabelbrunn, ja vad det nu kan vara som är orsaken till problemen.

Hans-Peter Stülten

Svar från Telia:

Hej Hans-Peter,

Vi beklagar att du nyligen haft driftstörningar i ditt bredband. Vi hoppas att allt fungerar som det ska nu! När det gäller kommunikation om driftstörningar är det alltid din bredbandsleverantör som ansvar för kommunikation och återkoppling om status – oavsett om orsaken till störningen är nätrelaterat. Det är alltså bredbandsleverantören som på samma sätt skickar din faktura och övrig kommunikation om ditt bredband som även ansvarar för information till dig om pågående driftstörningar.

Inger Gunterberg, Telias pressavdelning

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel