Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Privata intressen hindrar besökare på Ören

Annons

Insändaren ”Vi vill inte betala för allmänhetens nöjesåkning” som publicerades häromveckan, innehåller en rad faktafel. Att reda ut vad som faktiskt gäller och vad problemen på Ören verkligen handlar om kräver dock en del förklaring. Det handlar förutom om vägen, även om stranden, om vad som sker på de privatägda fastigheterna och det handlar om naturreservatet. Här kommer jag helt fokusera på vägen.

Vägföreningens medlemmar har inte informerats om den radikala omdaning vägen som skett under det senaste halvåret. Inte ens hela styrelsen var informerad om de sprängstenar som olagligt lades ut utmed en längre vägsträcka i december. Det skedde på en persons initiativ, som helt enkelt anlitade en schacktfirma att placera ut stenblocken utmed vägen men även tio meter in på kommunens mark och tillika naturreservat. Anledningen till detta påstods vara att skydda naturen. Jämfört med de däckavtryck som de bilar som ibland parkerar utmed vägen lämnar regniga dagar (som försvinner helt när det torkar) utgör dessa sprängstenar ett oerhört allvarligt ingrepp på Torös känsliga natur. Trafikverket krävde att stenblocken skulle tas bort då de utgör en påtaglig trafikfara.

Då bestämde sig styrelsen (pådriven av den privatperson som tidigare beställt stenblocken) att istället dika ut utmed samma vägsträcka. Då detta innebär att ett stort antal tallars rötter grävs av (kommer dö och fällas av höststormarna) angavs nu skälet vara att det var nödvändigt för vägunderhåll. Enligt Trafikverket har man rätt till att dika ut om ”behov finns”. Behovet kan vara att dränera vägen om den inte klarar av till exempel smältvatten efter snörika vintrar. Enligt länsstyrelsen som gjort omfattande geologiska utredningar av Ören är det omöjligt att finna en mer väldränerad mark än den som denna väg går på. Det finns således inget behov av att dika ur utmed vägen sett till vägskötsel.

Flera av vägföreningens medlemmar är mycket kritiska till den brutala omdaningen av deras väg. De har skrivit arga brev till styrelsen och krävt att vägen ska återskapas till den bredd som fanns före sprängsten och utdikning. De menar att det är skandalöst att några i styrelsen använder vägföreningens medel till privata vansinnesprojekt istället för att sköta om vägen och se till att den är säker och framkomlig. Minst en fastighetsägare har till och med gjort polisanmälan av sin egen styrelse.

Kommunen anlade tre nya grusparkeringar med bajamajor och soptunnor utmed stenstrand för omkring 15 år sedan. Även en fjärde parkering planerades precis på det område där stenblocken och dikningen nu är som mest omdiskuterad. Ett mindre antal fastighetsägare lyckades få kommunen att riva en av de nya bajamajorna och blockera en av parkeringarna med hänvisning till att bajamajan låg för nära en fastighetsgräns – en stor obebyggd fastighet omgärdad av ett illegalt staket. Kommunen tog bort bajamajan och parkeringen, medan det illegala staketet står kvar. Den fjärde parkeringen stoppade dessa fastighetsägare kommunen från att bygga helt och hållet. Av de då planerade fyra parkeringarna blev det bara två..

Hade de tre parkeringarna fått vara kvar och den fjärde anlagts hade det inte parkerat några bilar utmed vägen, då hade vi sluppit denna infekterade debatt. Men det lilla antalet fastighetsägare både stoppar byggen av parkeringar och omöjliggör parkering utmed vägen.

Kommunen har således försökt leva upp till naturreservatets två huvudsyften att dels skydda den känsliga naturen, dels öka accessen för det rörliga friluftslivet, men de har motarbetats av en handfull individer som gör allt i sin makt och hänvisar till vilka argument som helst för att… vadå… jo få bort så stor del av det rörliga friluftslivet som möjligt från ”sitt Torö”.

Representant för det rörliga friluftslivet och för Örens unika natur

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel