Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Rätt om Södertörnsleden

Annons

Ett svar på Johan Sturessons inlägg den 19 juli om trafikleder på Södertörn.

Johan har rätt, det blir nog svårt att föra över dagens färjetrafik från 225:an till den nya Södertörnsleden som ännu inte är klar och saknar finansiering.

Om man vill se en utveckling av småkommunerna på Södertörn som Segersäng, Ösmo, Sorunda Nynäshamn och Stora Vika med flera vet man att utvecklingen av samhällen följer de stora trafiklederna, om man nu vill ha en utveckling!

E73 är en bas för utveckling men är idag endast en transportled för i första hand trafik till och från Gotland.

Vill man ha en utveckling på Södra Södertörn bör man göra en fortsättning av E73 från Ösmokorset och vidare mot området kring Stenkullastrand och därifrån via tunnel över till Vagnhäradsidan. En tunnel stör inte sjötrafiken mot Södertälje och längden på kartan är kortare än tunneln till Muskö. Kompletterad med en bro (som redan finns) och breddning av mindre vägar som redan finns blir inte längre 73:an en slutstation och man vinner två viktiga andra fördelar, Stockholm och framför allt den östra sidan av Stockholm får en väg till Söderut vilket om man åker söderut är i stort behov av. Man kommer undan knutpunkten Södertälje som är mycket känslig för störningar och ofta med stora trafikstörningar.

En motion med en sådan lösning ligger redan i någon låda i kommunhuset och gräver man så kan man nog hitta den och titta efter om det inte kan vara värt en fundering.

Bosse S

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel