Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Skolchefen svarar om betygen

Annons

Svar på insändare ”Sätt betyg på annat vis i skolan", publicerad 10 mars.

Tack för din insändare och ditt förslag kring betygsättning och gruppindelning. Frågan om hur elever kan grupperas utifrån förkunskaper och individuella målsättningar har diskuterats många gånger i skolvärlden och det har även forskats inom ämnet. Slutsatsen är att det finns både fördelar och nackdelar med det här arbetssättet.

Till fördelarna räknas bland annat att undervisningen bättre anpassas efter elevernas förutsättningar, att de starkare eleverna lättare behåller sin motivation och att det blir lättare för lärarna att undervisa.

Nackdelar som nämns är att svagare elever går miste om stimulans och draghjälp från starkare elever, att lärarna ställer för låga krav på de mer långsamma grupperna och att eleverna i svagare grupper kan få negativa stämplar med dåligt självförtroende som följd.

Att dra någon definitiv slutsats är svårt och vi kan nog vara säkra på att diskussionen om nivågrupperingar kommer att dyka upp med jämna mellanrum även i framtiden.

Annika Setterquist, skolchef för grundskola i Nynäshamns kommun

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel