Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Slopa tvärförbindelse Södertörn

Annons

Älgarna på Södertörn får egen bro, en ekodukt 60x90 meter - och Nynäshamn menas få en genväg till Skavsta flygplats via Vårby trafikplats norr om Södertälje.

Tvärförbindelse Södertörn saknar finansiering - låt det förbli så! Förbindelseprojektet löser ingen trafikanarki på Södertörn utan skapar istället ytterligare belastning på E4:an mellan Södertälje och Stockholm i stället för avlastning.

Hur har projektchef Ulrica Nilsson, Trafikverket tänkt om:

- Norviks transithamn, rysslandsgods till Göteborg?

- Nynäshamns färjetrafik?

- Skavsta flygplats, för Södra Storstockholm?

- Södertälje Syd höghastighetsstation?

- Väg 225?

- Nattåg till Europa via Fehmarn Bält?

 I stället för älgbro behöver Södertörn en Himmerfjärdsbro, Sorunda/Spångbro-Hölö/Mörkö, som avlastar Södertälje innan E4 Stockholm.

Om Himmerfjärdsbron läggs i Sverigeförhandlingen för höghastighetsbanor frigör Trafikverket sin budget för kollektivtrafikens flaskhalsar:

 - Rysslandsgodset, plus Tallin och Helsingfors har potential av nationalekonomi, nya godsvolymer.

- Ett eftersatt Södertörn skulle få en transportled som entledigar serpentinen 225:an.

- Regionpolitiken skulle nå ut i hela regiongeografin med Ösmo resecenter och Spångbro servicecentrum för även Hölölandet.

- En Himmerfjärdsbro skulle skänka regionen ett ansikte i nejden som placerar det på kartan.

Att Tvärförbindelse Södertörn skulle få Nynästrafiken västerut att först gå  till trafikplats Vårby, kommer inte att ske!  Vårbyleden lämnar södra Södertörn åt sitt öde i lastbilstrafikens väg 225-kurvor.

 Johan Sturesson

fd transitbefraktare

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons