Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Slopa tvärförbindelse Södertörn

Annons

Älgarna på Södertörn får egen bro, en ekodukt 60x90 meter - och Nynäshamn menas få en genväg till Skavsta flygplats via Vårby trafikplats norr om Södertälje.

Tvärförbindelse Södertörn saknar finansiering - låt det förbli så! Förbindelseprojektet löser ingen trafikanarki på Södertörn utan skapar istället ytterligare belastning på E4:an mellan Södertälje och Stockholm i stället för avlastning.

Hur har projektchef Ulrica Nilsson, Trafikverket tänkt om:

- Norviks transithamn, rysslandsgods till Göteborg?

- Nynäshamns färjetrafik?

- Skavsta flygplats, för Södra Storstockholm?

- Södertälje Syd höghastighetsstation?

- Väg 225?

- Nattåg till Europa via Fehmarn Bält?

 I stället för älgbro behöver Södertörn en Himmerfjärdsbro, Sorunda/Spångbro-Hölö/Mörkö, som avlastar Södertälje innan E4 Stockholm.

Om Himmerfjärdsbron läggs i Sverigeförhandlingen för höghastighetsbanor frigör Trafikverket sin budget för kollektivtrafikens flaskhalsar:

 - Rysslandsgodset, plus Tallin och Helsingfors har potential av nationalekonomi, nya godsvolymer.

- Ett eftersatt Södertörn skulle få en transportled som entledigar serpentinen 225:an.

- Regionpolitiken skulle nå ut i hela regiongeografin med Ösmo resecenter och Spångbro servicecentrum för även Hölölandet.

- En Himmerfjärdsbro skulle skänka regionen ett ansikte i nejden som placerar det på kartan.

Att Tvärförbindelse Södertörn skulle få Nynästrafiken västerut att först gå  till trafikplats Vårby, kommer inte att ske!  Vårbyleden lämnar södra Södertörn åt sitt öde i lastbilstrafikens väg 225-kurvor.

 Johan Sturesson

fd transitbefraktare

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel