Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Svårt att resa som handikappad på Södertörn

Annons

Det är aldrig lätt att drabbas av handikapp, vara sig det är medfött eller det är något som har kommit med åren.

Det är därför bra att det finns en ordning som heter ”färdtjänst” för att underlätta livet för den handikappade, man kan resa med taxi till kraftigt rabatterat pris och man har fria resor med SL. Tanken är att även om man är handikappad, ska man kunna leva som alla andra så långt det är möjligt.

Se det är tanken, sedan är frågan hur det fungerar i praktiken.

Min hustru är handikappad och har färdtjänst, detta i likhet med många av hennes vänner och väninnor hon spelar canasta med på Rosengården och i PRO Ösmo.

De har upplevt en kraftig försämring under det senaste halvåret.

Om vi ska börja med taxi. Det är efterhand nästan omöjligt att få en taxi här i Nynäshamn. Oavsett var man ska åka är det problem. Svaret man får är att det finns inga bilar tillgängliga, inte ens om man beställer flera dagar i förväg kan man vara säker på det finns en bil. Hennes bekanta har upplevt samma sak.

När hon frågade en taxichaufför varför det var så, fick hon svaret att många chaufförer inte vill köra ned till Nynäshamn, det är svårt att få normala körningar antingen hit eller tillbaka igen till Stockholm. Resultatet blir att de får köra tomma ena vägen. Så man hittar en ursäkt för att inte ta körningen.

Kanske något att ta upp för de som upphandlar färdtjänst från Region Stockholms sida.

Sedan SL och de fria resorna. På pendeltågen är det så att de ena ändan av ett tågsätt har ett utrymme där man kan stå med en permobil, rullstol eller rollator. På plattformen är det skyltat var man skall stå som handikappat för att det skall passa med detta utrymme. Tyvärr är det så att tågsättet inte alltid vänder åt samma håll. Utrymmet kan vara antingen bak, så skylten passar eller fram så att skylten inte passar. Antingen får man ta sig in i den dörr som är närmast eller också försöka hinna fram till andra ändan och ta sig in där. Är man handikappat går det oftast inte, med permobilen går det ibland om tågpersonalen är lite hjälpsamma, med rollator eller rullstol inte alls.

Det har hänt ett par gångar, att en resenär med rollator har stigit på tåget i ”fel” ända och fått besked av tågvärd eller biljettkontrollant, att där får hon inte vara utan ska antingen gå av tåget eller ta sig till ”rätt” ända av tåget med det stora utrymmet. Kan rollatorn vikas ihop som min frus ,så den blir smal går det ju, men är det en annan typ av rollator går det inte alls.

Ett annat problem som min fru har stött på, är bristen på tågvärd, främst på helgerna.

Tanken är att tågvärden skall hjälpa rullstolsbundna att komma in i vagnen, även om man kan trycka på en knapp på vagnsidan så en platta åker ut, passar denna platta inte alltid i nivå med plattformen så man kan köra upp på den med permobilen, därför finns en lös ramp i tåget som tågvärden skall lägga ut. Detta förutsätter emellertid att det finns en tågvärd ombord i tåget. Tyvärr finns det inte alltid någon tågvärd, speciellt på helgar är det dåligt, så föraren får träda till. MTR och SL bör kanske sätta sig ned och ta ett snack om hur MTR skall sköta sitt uppdrag?

Slutligen bussarna. En av min frus väninnor skulle med bussen här om dagen, hon använder rollator och kan knappt gå utan den. Hon gjorde som hon alltid har gjort, steg in av den breda mittdörren på bussen med sin rollator. Chauffören ropade då om hon inte skulle visa kortet. Hon gjorde så och fick svaret att hon skulle komma fram i bussen till honom för att visa kortet. Något som hon inte kunde enligt vad jag skrev ovan. Att chauffören skulle gå bakåt för att se kortet fanns tydligen inte i hans tankevärld.

Tyvärr är det inte första gången hon och andra har mötts av den inställningen från busschaufförerna.

Det är en rätt man har som handikappad, inte något man ska se som en ynnest, den informationen verkar ha missats.

De olika entreprenörer som Region Stockholm har anlitat för att tillhandahålla kollektivtrafiken och därmed färdtjänstverksamheten, verkar anse detta som något man har varit tvungna att ta för att få uppdraget, men helst vill man slippa det.

Hans-Peter Stülten

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel