Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: "Tvärförbindelse Södertörn är en käftsmäll mot klimatet"

Mikael P riktar i en insändare kritik mot planerna på Tvärförbindelse Södertörn.

Tvärförbindelse Södertörn kommer att gå till historien som en av de mest tondöva infrastruktursatsningar som gjorts i Sverige. Samtidigt som Sveriges klimatmål kräver ett mer transporteffektivt samhälle, ett samhälle där vägtrafiken minskar, ska Trafikverket göra det mer attraktivt att köra bil genom att bygga en motorväg rakt genom ett naturreservat.

Motorvägen beräknas enligt Trafikverket kosta minst 10 miljarder. Den ska börja byggas 2023 och byggtiden är ca 10 år. Med stor sannolikhet blir det dyrare och tar betydligt längre tid än så. För oss nynäshamnare är fördelarna få. Den tunga trafik som idag belastar väg 225 mot Södertälje kommer inte att köra en omväg till Vårby utifrån någon sorts omtanke om kommuninvånarna.

Enligt klimatmålen ska utsläppen från inrikes transporter minska med minst 70 procent till år 2030. Trafikverket utgår samtidigt från att biltrafiken ska fortsätta öka. Hur går det ihop? Jo, man räknar kallt med att elfordon och biobränslen ska lösa biffen. Det är naivt. Fordonsparken förnyas relativt långsamt och biobränslen är en begränsad resurs som ska räcka till allt från uppvärmning till flygplan. Skogsskövling, dyrare drivmedel och ökade utsläpp på kort sikt är att vänta, även om biobränslen på längre sikt kan vara koldioxidneutrala.

Det är dags att stoppa Tvärförbindelse Södertörn och istället satsa på snabba åtgärder för att både uppmuntra hållbara resor och hantera våra akuta trafiksäkerhetsproblem. En gång- och cykelväg längs väg 225 borde vara första steget, inte en motorväg för 10 miljarder.

Mikael P