Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Varför ska man vara listad hos Capio i Nynäshamn?

Annons

Råkade skära mig i ett finger och åkte till närakuten i Handen. De sydde ett par stygn och jag fick rådet att snarast boka tid för att ta bort dessa.

Så långt allt bra, men nu råkar jag vara listad hos Capio och när jag försökte ringa och boka tid så var dagens telefontider slut. Låter konstigt, mitt ärende gällde ingen medicinsk konsultation utan bara en tidsbokning. Nåväl, telefonsvararen hänvisade till 1177:s hemsida. Då jag inte själv är så van vid datorer fick jag hjälp med att lägga in mitt önskemål om tid.

Då framgick det även att om jag önskade tid hos läkare, så fanns första lediga tid i augusti, det vill säga om cirka tre månader!

Vilken tur att stygnborttagning inte kräver läkare! Det kom också ett SMS att jag fått en tid hos sköterska önskad dag.

Men varför har vi ett stort ”sjukhus” i Nynäshamn som inte är bättre bemannat än att det ska ta tre månader att få en tid hos en läkare? Alla akuta ärenden hanteras ju i Handen eller på SÖS.

Vitsen med att vara listad hos en vårdgivare trodde jag i min enfald var bra för att de då kan hålla en bemanning som ger rimliga kötider. Vårdgivaren får betalt per listad person och bäst lönsamhet ger friska unga personer som aldrig behöver besvära vårdgivaren.

Dagens system för kontakt verkar designat för att sortera bort de som varken har smartphone eller dator. Kan det vara så att man därigenom hoppas slippa äldre och då troligen mer vårdkrävande "kunder"?

B

NP har utan framgång sökt Capio för en kommentar till insändaren.

Anmäl text- och faktafel