Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: "Vi vill skapa en så bra verksamhet som möjligt för särskolan"

Barn- och utbildningsförvaltningens chef Lina Axelsson Kihlblom svarar på två insändare om särskolans placering.

Svar på insändarna ”Särskolan Idun är inte inkluderande” och ”Särskolan skulle ha det bättre i Fagerviksskolan”.

Till er tillhörande Sorundanet som skrivit ”Särskolan Idun är inte inkluderande” vill jag säga att för mig som förvaltningschef och ansvarig för bland annat särskolan är det svårt att svara politiker på frågor som politiken har bestämt. Politiken sätter ramar och budgeterar för den verksamhet vi har idag. Jag gör mitt bästa för att skapa bra verksamhet inom mina ramar och det vet författarna till insändaren.  

För att tydliggöra fakta och som svar på båda insändarna: De flesta av särskolans elever i Nynäshamns kommun har sedan det senaste året samma rektor som elever i grundskolan. Grundskolans rektorer i Vanstaskolan i Ösmo ansvarar idag för särskolans undervisning för de allra flesta i särskolan, med undervisning på Vanstaskolan. Detta för att vi tyckte det skulle gynna inkludering och samarbete. Det gäller framförallt elever som läser ämnen och som bedöms klara den undervisningen i särskoleklass.  

I Tallbackaskolan i Ösmo gick tidigare gymnasiesärskolan tillsammans med lågstadiebarn. En backig naturskolgård gjorde inte rasterna eller vägen till lunchen lätt för gymnasieelever med svårare funktionsvariationer. När det blev plats i byggnaden Nornan i det som en gång i tiden var ett sjukhus och som idag inhyser Campus Nynäshamn, Nynäshamns största skola med över 700 studerande, tyckte vi att det fanns en möjlighet att hitta möjligheter till viss inkludering.

För de elever i yngre åldrar med stora funktionsvariationer och som läser ämnesområden har vi förlagt verksamhet i Nornan för att skapa kontinuitet och möjligheter att samla hjälpmedel och specialkompetens i personalgruppen. Mitt emot de nya lokalerna i markplan på Nornan ligger en förskola, Gröndalsskolan ligger kort därifrån och vi planerar för en anpassad skolgård intill byggnaden, förhoppningsvis klar till sommaren. Denna mindre elevgrupp behöver ofta stöd med att vara inkluderade och inkludering och undervisning för dessa elever behöver ofta anpassas på individnivå. Detta gäller alltså för en mindre grupp elever med en svårare funktionsvariation.

Fagerviksskolan eller andra lokaler som finns eller som kommer att planeras i framtiden kan bli särskola och det är en politisk fråga att besluta.

Jag kan åka land och rike runt och titta på goda exempel på särskolor. Jag kommer alltid tillbaka till det uppdrag, budget och fastigheter jag har i Nynäshamns kommun. Det är här jag vänder på varje sten inom mitt ansvar för att skapa bästa möjliga verksamhet. Jag ser fram emot planen och finansieringen för nya eller renoverade skolor som kan inkludera elever på riktigt. Även de som kräver speciallyftar, hjälpmedel, liggtoaletter och specialkompetens i personalgruppen.

Förutom min yrkesroll är jag även mamma till ett barn i särskolan. Min dotter gick först i vanlig klass, på en vanlig grundskola men läste efter särskolans läroplan, så kallad integrering. Min planerade inkludering för henne gjorde motsatsen. Hon hängde inte alls med i andra barns lekar och det gjorde henne mycket ledsen. Numera är hon glad över att gå i en särskoleklass där hon möter andra som är lite som hon, att hon känner sig älskad för den hon är och hon har vänner hon kan spegla sig i. Inkludering handlar inte om att dela skolgård, inkludering handlar om att känna sig accepterad, speglad, älskad och det finns många exempel på inkludering som har blivit exkludering.

Jag ser fram emot att höra författarna till ”Särskolan Idun är inte inkluderande” berätta om sina planer för byggnader för hur vi kan inkludera men ändå behålla möjligheten till att få vara med de som man kan spegla sig i.

Lina Axelsson Kihlblom, chef för barn- och utbildningsförvaltningen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel