Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Viktigt att anmäla fel i färdtjänsten

Annons

Svar till Orolig anhörig ”Färdtjänsten som försvann”.

Jag beklagar att din svärmor och mamma inte fick sin färdtjänst enligt beställning. Precis som Elisabeth Broman på socialförvaltningen i Nynäshamn förklarade i ett tidigare svar på din insändare, så är praktiskt taget alla beslut och övrig hantering av den kommunala färdtjänsten överflyttad till Region Stockholm (tidigare ”Landstinget”). Under Regionfullmäktige är det vi i Färdtjänstnämnden som har det högsta ansvaret för färdtjänsten här i Stockholms län.

Färdtjänstverksamhet i Stockholms län omfattar drygt 11 000 resor varje dag (varav cirka 2500 sjukresor), och i en så stor verksamhet är det förstås oundvikligt att störningar ibland inträffar av olika skäl, precis som i all form av transportverksamheten. Vårt arbete är dock förstås inriktat på att problem ska inträffa så sällan som möjligt. Förare för taxibolag som har avtal med Region Stockholm att köra färdtjänst ska tacka ja till anvisade körningar. ”Bommar” man en tilldelad körning medvetet så kan det bland annat bli frågan om att det taxibolag man tillhör får betala avtalsenliga viten.

Är man som resenär med om uteblivna resor, eller andra störningar, är det därför alltså viktigt att det anmäls in till färdtjänstens kundservice. Trafikförvaltningen tar med sig sådana indikationer i den löpande avtalsuppföljningen med berörda taxibolag.

Generellt fungerar färdtjänstverksamheten i Stockholms län bra! Även om det inte förtar det besvär enskilda förseningar och uteblivna resor kan innebära så är det bra att känna till att tidspassningen för färdtjänst specifikt i Nynäshamn över sommaren legat på över 85 procent.

Det arbetas alltså hårt för att, exempelvis, din mor och svärmor inte ska behöva uppleva samma problem igen. I det sammanhanget vill jag gärna även tacka för din ros till de chaufförer ni mött som är både trevliga och tillmötesgående. För alla de taxiförare som förvaltar sin möjlighet att få köra färdtjänst bra samt håller service bemötande på en hög nivå, är det viktigt att få höra tycker jag.

Fredrik Wallén (KD)

Ordförande Färdtjänstnämnden,

Region Stockholm

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons