Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu måste vi i kommunen säga ifrån – nämns knappt i regional planering

Nynäshamns kommun måste bli bättre på att driva sina frågor ur ett regionalt planeringsperspektiv, skriver Jan-Erik Ljusberg (SN).

Annons

Anmäl text- och faktafel

Infrastrukturen i Nynäshamns kommun uppmärksammas för lite i regionala plandokument, menar Jan-Erik Ljusberg. Bilden visar väg 225 i Sorunda.

I de planer som länsstyrelsen, Trafikverket och landstinget tagit fram de senaste åren finns Nynäshamns kommun knappt omnämnd.

Landstinget publicerar nu den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen RUFS 2050, som har antagits och vunnit laga kraft i september. På de 231 sidorna står mycket vackert. Men södra Södertörn, vår kommun och våra vägar finns med mer som i förbigående. Enligt planen krävs exempelvis inga investeringar i transportinfrastruktur de närmaste 20 åren, väg 225 finns inte med, bortsett från i en karta där väg 225 finns markerad som ”Rekommenderad transportled för farligt gods! 

I kapitlet Gods- och logistikstruktur står: ”Fjärrtransporter sker på huvudlederna E4, E18, E20 och riksväg 73.” Lite länge fram står: ” En ny hamn Norviks hamn i Nynäshamns kommun, byggs med anslutning till Nynäsbanan och väg 73.”

Hur har det blivit så här? Nynäshamns kommun har i gemensamt remissyttrande på RUFS-planen med övriga Södertörnskommuner låtit bland annat Haninge och Huddinge breda ut sig och tala för sina kommuner i det gemensamma yttrandet medan våra behov inför framtiden i stort sett saknas.

Det är uppenbart att vi skyndsamt måste föra fram fakta och synpunkter till de som planerar och fördelar medel till investeringar.

Vi kan inte låta oss hunsas. Alla goda krafter måste hjälpas åt!

Jan-Erik Ljusberg, ny kommunfullmäktigeledamot, Sorundanet Nynäshamns kommunparti

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons