Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kunden i fokus när busstrafiken planeras

I sommar tar Nobina över driften av busstrafiken i Nynäshamn, Haninge och Tyresö. Det nya uppdraget skiljer sig från det gamla genom att SL ger utföraren mer inflytande i planeringen av utbudet. Tanken är att kollektivtrafiken ska bli mer kundorienterad.

Annons
Busstrafiken i Nynäshamn, Haninge och Tyresö tas över av Nobina från och med midsommar 2015.

SL:s nya busstrafikavtal gäller från juni 2015. Nobina vann den stora upphandlingen värd fem miljarder kronor.

Kommer resenärerna märka av att ett nytt bolag kör bussarna i sommar?

– Först och främst kommer hälften av alla bussar att bytas ut mot nya. De äldre kommer också att fasas ut så att de begagnade bussar som är kvar bara är några år gamla. I de nya bussarna kommer vi att ha skärmar med trafik- och störningsinformation. Det kommer även finnas USB-kontakter för laddning av telefoner och läsplattor, säger Daniel Mohlin, marknads- och försäljningschef på Nobina.

Nytt är också sättet som utföraren får betalt av SL på. I nuläget spelar det ingen roll för ersättningen om bussarna går tomma eller fullsatta. Med det nya avtalet får bussbolaget betalt för varje enskild resenär.

– Det här ställer om verksamheten helt och hållet mot en mycket mer kundfokuserad och kundstyrd verksamhet. Nu pågår en omfattande utbildning av all kundnära personal, säger Daniel Mohlin.

Vad menar man att utbildningen ska förbättra?

– Rent krasst så fungerar det i dag så att det är billigare för företagen om bussarna går tomma. Det finns inget incitament för företagen att öka resandet. Nu går vi in i ett avtal där vi faktiskt tjänar pengar på om fler reser med oss. Den drivkraften ska gå igenom hela verksamheten, så att varje förare förstår att en nöjd kund kommer tillbaka och vill åka med oss igen.

Vad säger du till de som blir oroliga för att det här ska påverka exempelvis linjer på landsbygden?

– Trafikförvaltningen har satt upp ett ramverk som vi ska hålla oss inom, ett minimiutbud som vi måste köra. På de allra flesta håll kommer dagens trafik att finnas kvar. Det som kan märkas är att vi jobbar mer att anpassa våra fordon efter de behov som finns, till exempel köra med lite mindre bussar på linjer med få resenärer.

Nobina tittar även på att jobba med förbokning på vissa linjer där väldigt få reser. Inte minst är det ett miljöproblem att det faktiskt ibland går tomma bussar på vissa linjer, menar Daniel Mohlin.

Nobinas 117 nya bussar från Volvo och Scania ska drivas på RME, och målsättningen är att hela bussflottan i framtiden ska drivas med detta rapsbaserade biobränsle.

Som ett led i det nya arbetssättet ska Nobina starta ett projekt framöver, där kommunen, resenärerna och lokala företagare får komma med förslag på hur den nya trafiken kan utformas.

Annons