Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Naturskolan tog emot studiebesök från Japan och Australien

Grupper från Japan och Australien besökte Nynäshamns kommun och fick veta mer om skolor arbetar med lärande kopplat till miljöfrågor.

Onsdagen den 18 december fick Naturskolan återigen besök från fjärran länder. Detta var det fjärde besöket från Japan under höstterminen. Denna gång var det tolv personer, företagare och några av deras barn. Arrangör för resan var företaget One Planet Café som arbetar med hållbar utveckling, framför allt med fokus att minska miljöproblem och fattigdom i världen. De har kontor i Luangwa (Zambia), Tokyo och Visby och ordnar studieresor till Sverige, Zambia och Indien.

Att Naturskolan blev kontaktad denna gång var inte på grund av Naturskolans verksamhet utan istället Gröndalsskolans utmärkelse som årets mest hållbara skola och deras arbete med Grön Flagg. Eftersom Naturskolan tidigare organiserat studiebesök för japaner på andra skolor i kommunen blev det naturligt även denna gång att anlita denna resurs. På Gröndalsskolan berättade Anna Almberger, biträdande rektor, om skolans kontinuerliga arbete med Grön Flagg. Det är ett imponerande arbete, särskilt ur demokratisk synvinkel för japanerna, där elever via klassråd, elevråd och miljöråd bestämmer vilka mål de ska arbeta med. I Japan är det strikt faktainhämtning som gäller och som sedan mäts genom prov. Att som i Sverige, inom Grön Flagg arbeta med elevinflytande, lära sig att ifrågasätta, tänka kritiskt och resonera förekommer inte i Japan på samma sätt.

Intressant är att, samma dag som detta studiebesök, kom Skolverket med sitt förslag till regeringen om revidering av läroplanen Lgr 11. I förslaget vill de lyfta fram faktakunskaper, framförallt i de lägre årskurserna inom de naturorienterande och samhällsorienterande ämnena. En god faktabas är ju en förutsättning för att träna förmågan att analysera, kommunicera och använda begrepp som är så viktigt i svensk skola.

En perfekt avslutning på studiebesöket var när besökarna fick se ett av klassrummen där eleverna i årskurs 9 precis haft lektion. Borden stod längs kanterna och stolarna i mitten i en något upplöst cirkelform, efter att eleverna använt sig av metoden diskussionskarusell. I det här fallet hade eleverna tränat på att ta ställning utifrån olika dilemman genom att motivera sina åsikter i återkommande diskussioner med olika klasskamrater. Det blev en rejäl kulturkrock som väckte tankar hos besökarna. Även arbetet med Gröndalsskolans gård, genom Lärmiljöprojektet, fick de veta mer om och se den framväxande aktivitetsparken. Det var särskilt intressant för de av besökarna som var i byggbranschen.

Efter en förmiddag med japanska besökare var det sedan dags för besök från Australien. En dam som arbetar inom motsvarande barn- och utbildningsförvaltningen i en region i sydöstra Australien hade hittat Nynäshamns Naturskolas hemsida där det finns information på engelska. Hon arbetar framförallt mot föräldrar med barn i förskoleåldern och bland annat med motsvarande öppen förskola. De arrangerar olika aktiviteter bland annat i parker, ordnar bussturer och bush activities. Nu ville hon få mer inspiration kring vilka möjligheter det finns för olika aktiviteter utomhus.

I Australien är det vanligt med samlingsplatser runt eldstäder, så kallade yarning circles, vilket bygger på ursprungsbefolkningen aboriginernas tradition att sitta runt elden och berätta sagor och myter för att föra sin kultur vidare men också för att skapa respektfulla relationer och dela med sig av kunskaper. Det är intressant eftersom alla skolor i Nynäshamns kommun, genom Lärmiljöprojektet nu har sådana samlingsplatser med hjälp av Janne Jonssons hantverksskicklighet. I Australien används yarnings circles i skolsammanhang där olika frågor kan diskuteras, tankar och idéer delas och reflekteras över. En fördel är att det inom cirkeln inte finns några hierarkier, alla är betraktade som lika värda.

Det är sannolikt att de japanska besöken fortsätter. I mars ska arrangören för denna resa komma med ett gäng japanska lärare till Sverige. När de nu, utöver Gröndalsskolans fina arbete, fick höra om Nynäshamns Naturskolas verksamhet blev de intresserade av ett studiebesök eftersom syftet i mars är att visa hur svenska lärare arbetar med de globala målen. Lärarna i Japan står handfallna inför uppgiften till skillnad från till exempel Gröndalsskolan som arbetat strukturerat med Grön Flagg under ungefär 15 år redan. Att väva in de globala målen i Grön Flagg-arbetet är nämligen helt naturligt.

Robert Lättman-Masch, Nynäshamns Naturskola

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Nynäshamns Posten Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel