Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nynäsbanan började rustas upp

Artikel 84 av 93
NP 90 år
Visa alla artiklar

En stor ombyggnad av Nynäsbanan påbörjades 2007. Ösmo delades i två delar när den gamla bilbron över järnvägen revs.

Annons

Pendeltågstrafiken till och från Nynäshamn hade varit instabil under många år. Glädjen i Nynäshamn var därför stor när den stora ombyggnaden av Nynäsbanan sattes i gång 2007. Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) invigde arbetet i slutet av januari.

Problem uppstod dock på grund av att Nynäshamns kommun och SL hamnade i en hård konflikt, då SL inte ville vara med och stå för en fjärdedel av finansieringen för en ny bro över järnvägen i Ösmo.

Situationen förvärrades av att trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) inte ansåg sig behöva föra någon som helst dialog med företrädare för Nynäshamn.

Banverkets projektledare Gunnar Hammar berättade för NP i början av juli att ”brokrisen” riskerade att försena hela ombyggnaden.

– Den situation som har uppstått är väldigt olycklig, sade han.

Kommunen fick till slut ge vika och ta hela brokostnaden på egen hand. Banverket lovade dock att hjälpa till med projekteringen, för att hålla kostnaderna nere.

Arbetet med att bygga om Nynäsbanan gick sedan på högvarv i juli och augusti, då all pendeltågstrafik stängdes av. Den 8 augusti påbörjades också rivningen av den gamla bron i Ösmo. Om man med bil skulle ta sig från den ena till den andra delen av orten fick man åka en rejäl omväg, fram till att den nya bron blev klar året därpå.

Renoveringen av Nynäsbanan har gjort att pendeltågstrafiken i dag är betydligt mer pålitlig än tidigare. Projektet pågår fortfarande, med dubbelspårsutbyggnad mellan Hemfosa och Tungelsta.

Fler nyheter från 2007

Under ett dygn i mitten av november föll stora mängder snö över Södertörn. ”Snökanonen” gjorde att över 1 000 trafikanter fastnade i en lång bilkö på väg 73. Många fick sitta och frysa hela natten.

För invånarna i Nynäshamn blev det svårt att få in P4 Stockholm, då Sveriges Radio gjorde en ogenomtänkt kanalomläggning. Den lokala radioprofilen Gunnar Sandstedt ställde sig i täten för en protestkampanj och till slut valde SR att återställa ordningen.

Det skulle ha kostat 6 miljoner kronor. Men Nynäshamns kommuns slutnota för att anlägga ny industrimark vid Kalvö blev närmare 20 miljoner kronor. Kommunens revisorer granskade ärendet och kom med svidande kritik.