Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

M/S Korsön bryter isen i vinter

I vinter kommer en ny isbrytande båt att trafikera sträckan Nynäshamn-Ålö. M/S Korsön är betydligt större än den förra båten Bamse. Nytt är också att turlistan har förbättrats jämfört med förra året, enligt Utö rederi, som nu tar över vintertrafiken.

Annons
Isbrytare. Korsön har specialformat skrov som lämpar sig bra för att ta sig fram över isbelagda vatten.

Korsön ligger för närvarande i Norra Hammarbyhamnen. Där har båtens nye ägare, Björn Degermalm, jobbat varje dag sedan i sommar med renoveringar.

– Båten var i bra skick när jag köpte den, men jag trivdes inte riktigt med inredningen. Jag vill återskapa originalkänslan från 40-talet, säger han.

Bland annat har båtentusiasten Björn tapetserat, målat, bytt sittklädsel, tagit bort golvmattan och installerat en bagagehylla i tidstypiskt stringutförande. Han har även moderniserat båten genom att handikappanpassa den och göra det mer öppet inombords.

Korsön, byggd 1939, tar runt 100 passagerare men eftersom båten ska trafikera ett D-klassat område får av säkerhetsskäl inte fler än 58 personer åka med.

Korsön är precis som föregångaren Bamse en isbrytare. För detta ändamål krävs en stark motor och ett specialformat skrov som gör att båten klättrar upp och lägger fören på isen. Båtens stadigt dunkande hjärta är en blåmetallic B Alpha 2-taktsdiesel från 1977. Motorns pålitlighet och kraftiga vridmoment har gjort den populär bland yrkesfolk i skärgården. Den är närmast outslitliga, berättar Björn Degermalm.

– Fråga vilken gammal fiskare som helst. Den här är top of the line.

Enda nackdelen är att hastigheterna inte blir så svindlande, runt tio knop.

Utö rederi kommer som vanligt att använda Utö Express så länge vädret tillåter. När vattentemperaturen börjar gå ner mot noll är det inte lämpligt att köra en båt med aluminiumskrov som Utö Express, berättar Siv Blomqvist på Utö rederi.

– Alla båtar blir isiga på vintern. Korsön är gjord av stål så den tål att man bankar loss isen från skrovet med träklubbor, säger hon.

Troligtvis gör Korsön debut först i februari. Siv Blomqvist berättar att Utö rederi fått möjlighet att ta över uppdraget eftersom den tidigare operatören har avsagt sig det. Eftersom upphandlingen av skärgårdstrafiken har skjutits på framtiden har Utö rederi inte köpt en egen båt, utan hyr Korsön av Björn Degermalm.

Fredag den 19 december går första vinterturen. Nytt för i år är att man inte behöver ringa och beställa turerna. Båten går oavsett, berättar Siv Blomqvist. Andra förbättringar är att det går en reguljär resa från Ålö klockan 19.05 på fredagar. Man har också lagt till ett uppehåll på lördagar så att båten kommer till Ålö klockan 11.40 och går först 13.50.

– Vi har fått önskemål om det. På så sätt hinner de som bara vill titta till sina stugor skotta lite snö från taket och sedan ta båten hem igen samma dag. Vi hade velat göra mer förbättringar men det här är vad den lilla skvätt som landstinget har skjutit till räckte till.

Båtentusiast. Björn Degermalm har själv renoverat M/S Korsön.
2-taktaren från B&W är i princip en evighetsmaskin om man ska tro ägaren Björn Degermalm.
Retro. Inredning strävar mot att fånga den rätta 40-talskänslan.
Annons