Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

OMSE gör rallycross till en världssport

Om några år ska rallycross vara en av världens mest populära motorsporter. Den planen har Andréas Erikssons företag OMSE (Olsbergs Motor Sport Evolution) i Nynäshamn. Jättebolag som ESPN och Ford står bakom storsatsningen.

Annons

Den amerikanska bilindustrin var i en djup kris under 2009. Jätteföretagen GM, Ford och Chevrolet behövde alla få hjälp av staten för att inte gå under. Samtidigt ställde president Barack Obama krav. De amerikanska biltillverkarna måste satsa på fordon som är mindre och bränslesnålare, menade Obama.

Samma sommar åkte rallycrosstjärnan Andréas Eriksson från Nynäshamn till Colorado för att delta i tävlingen Pikes Peak International Hill Climb, under vilken man kör nästan två mil i uppförsbacke. Ford i USA fick då upp ögonen för Eriksson och hans Ford Fiesta.

– Ford var på väg att för första gången på allvar lansera småbilar på den amerikanska marknaden och hade bestämt sig för att satsa på Ford Fiesta. Därför ville Ford också hitta sätt att marknadsföra modellen, säger Andréas Eriksson.

Under USA-resan kom Andréas Eriksson också i kontakt med den stora sportteve-kanalen ESPN. Kanalen står bakom X-Games – ett årligt återkommande evenemang för actionsporter.

ESPN ville ha rallycross med i X-Games som en uppvisningsgren och tyckte att Erikssons företag OMSE skulle delta. Så blev det också. Den forne Indycarstjärnan Kenny Bräck vann tävlingen i en Ford Fiesta från OMSE.

Sedan dess har det inte varit sig riktigt likt för Andréas Eriksson.

– Tidigare drev jag sju olika företag för att kunna finansiera satsningen på rallycross, som då var min hobby. Nu har jag sålt de andra företagen och arbetar bara med rallycross. Här på OMSE är vi ett tiotal personer som jobbar.

Det satsas stort och på bred front för att introducera rallycross i USA. Flera kapitalstarka aktörer anser att rallycrossen har en stor kommersiell potential. Det kunnande och de idéer som finns hos OMSE i Nynäshamn har därför blivit hett eftertraktade.

– Numera är vi Fords officiella rallycrossteam. På inrådan från Ford har vi även gjort en del uppdrag för andra biltillverkare.

ESPN har engagerat Andréas Eriksson i tävlingsledningen för X-Games. Eriksson är dessutom huvudarkitekten bakom den nya tävlingsserien Global Rallycross Championships, GRC. 2012 kommer GRC-tävlingar att köras i New York, Chicago, Dallas, Atlanta och Las Vegas samt på X-Games i Los Angeles. ESPN ska visa samtliga tävlingar, sex av dem direktsänds i huvudkanalen.

– Den första GRC-säsongen kördes i år och vi började i en lite mindre skala. Detta kommer fortsätta att växa, säger Andréas Eriksson.

ESPN har beslutat att 2013 – vid sidan av vanliga X-Games och vinterversionen av X-Games – även arrangera fyra X-Games utanför Nordamerika. Eftersom rallycross ska vara en bärande beståndsdel av X-Games innebär expansionen att Andréas Erikssons tävlingsdisciplin kan uppmärksammas som aldrig förr.

– Rallycross är en fartfylld och händelserik arenasport, som verkligen har framtiden för sig. Att få vara med att utveckla sporten är verkligen roligt.

Det är inte bara tevebolaget ESPN och bilfabrikanter som Ford, Subaru och Hyundai som håller med Andréas Eriksson. Märken för till exempel energidrycker och hemelektronikkedjor marknadsför sig med hjälp av rallycross. Andra intressenter i GRC är den stora leksaksbilstillverkaren Hot Wheels och bolaget bakom teve-spelet Dirt 3.

– Teve-spel kan ge en föraning om framtiden. I Dirt 3 finns redan en virtuell version som visar ungefär vad vi vill skapa med GRC. I spelet är Ford Fiesta en av de häftigaste bilarna man kan köra, säger Andréas Eriksson.

I dagsläget finns ingen som vet hur den stora satsningen på rallycross kommer att sluta. Andréas Eriksson får betydligt flera förfrågningar än vad han klarar av att åta sig. Telefonen ringer i stort sett hela tiden.

– Det är inte alltid så lätt att avgöra vad vi ska välja att fokusera på och vad vi borde avstå ifrån. 2011 har varit ett lyckosamt år, så jag tror ändå att vi tänker rätt.

Trots att Andréas Erikssons arbetsuppgifter i rallycrossvärlden blir allt fler har han inte gett upp sitt eget tävlande. Genom att själv delta i rallycross-EM får han stora möjligheter att testa olika lösningar, som de andra OMSE-förarna sedan får nytta av.

– Jag har inte längre någon press på mig själv att lyckas bättre på tävlingsbanan. I stället vill jag bidra till sporten på andra sätt. Just nu är vi mitt uppe i det. Om fem år kanske jag kan svara på om det blev som jag ville.