Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljön i fokus bland synpunkter om Källberga

Det har varit fritt fram att lämna synpunkter på det nya bostadsområdet i Källberga. Många synpunkter handlade om miljön och den bristande kollektivtrafiken i området.

Annons
Många av de yttranden som kommit till kommunen gällande Källberga handlade om miljön. Illustration ur Källbergas detaljplaneförslag

Synpunkter på detaljplanen för den planerade bostadsorten i Källberga utanför Ösmo har kommit in. Totalt har 18 yttranden gjorts av företag, myndigheter och privatpersoner. Naturskyddsföreningen i Nynäshamn, NNF, hade många kritiska synpunkter. Bland annat att området ligger ”offside”.

– Det ligger inte i anslutning till någon lämplig järnvägsstation utan det att kommer bli ganska svårt att ta sig till en station på andra sätt än med bil, säger Eva Dannstedt Branting, ordförande i Naturskyddsföreningen i Nynäshamn.

– Även om man är omringad av vägar och spår är det ingen central plats, fortsätter hon.

Statistik från SCB visar att bilåkandet har ökat mellan 2013 och 2014 bland kommunens invånare. Och Dannstedt Branting tror inte att det kommer minska med den nya tätorten.

– Det borde finnas utvecklad kollektivtrafik från dag ett när människor flyttar in. Annars är det dömt att människor vänjer sig vid bilen. Och varför bilen inte är en höjdare behöver jag inte utveckla, säger Dannstedt Branting.

Hur skulle ni från NNF vilja att detaljplanen skulle se ut?

– Vi borde vara så tydliga att vi inte tror på Källberga när det finns andra bostadsområden i kommunen. Förtäta tätorterna skulle annars vara en bra idé.

Daniel Adborn (L), ordförande i miljö och samhällsbyggnadsnämnden menar att kollektivtrafiken kommer utvecklas i området.

– Det förs diskussioner och det är en jätteviktig aspekt. Vi måste bygga bostäder först, sedan finns det möjlighet att få kollektivtrafik dit. Ingen kommer att sätta upp en busstolpe innan någon använder trafiken, säger han.

NNF menar att bilberoendet kommer vara etablerat innan kollektivtrafiken är utvecklad?

– Det är den svåra balansgången. Det är där vi får göra det vi kan genom planering. Sedan kommer vi försöka ta diskussionen med exploatören, att bygga någorlunda etappvis. Där kan vi få möjligheten att prata med SL om eventuella justeringar i busstrafiken.

I detaljplanen står det att busslinje 858 kan ansluta till planområdet.

– Och sen finns Musköbussen som man kanske också kan göra en ändring på. Men man måste se hur det hänger ihop med helheten. Jag tror att det går att lösa i praktiken med lätta justeringar, säger Adborn.

Eva Dannstedt Branting är skeptisk till transportfrågorna.

– En plan kan vara jättefin i ord, men sedan när det kommer till genomförandet blir det inte så.

Mer läsning

Annons