Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regal Princess blir först att testa Seawalk

Den 10 maj kan nynäshamnarna få se jättefartyget Regal Princess på närmare håll än vanligt. Då ska den utvikbara pontonbryggan Seawalk användas för första gången.

Annons

Den blir först i sitt slag utanför Norge och den kommer snart till Nynäshamn – sjövägen – den cirka 260 meter långa vikbara gångbryggan Seawalk. När kryssningsfartyget Regal Princess premiäranlöper Nynäshamn för säsongen, den 10 maj, är det tänkt att den ska användas för första gången, berättar Mattias Sandell, teknisk chef på Stockholms hamnar.

Hur långt har ni kommit med arbetena för att få bryggan på plats?

– Ganska långt! Det har varit en tajt tidplan, men det har gått bra. De håller på för fullt på varvet i Norge, men huvuddelen av själva gångbryggan är klar. Alla pontoner som den flyter på, och gångdäckskonstruktionerna, är klara. Det som återstår nu är en del hydraulik till exempel.

Seawalk kommer att fraktas till Nynäshamn med hjälp av en pråm. Den består av tre cirka 80 meter långa sektioner, och en lite kortare som ska ansluta till land.

Innan den skeppas hit ska den funktionstestas i Norge. Om allt går som det ska kommer monteringen i Nynäshamn att påbörjas vecka 18, alltså om cirka två till tre veckor, berättar Mattias Sandell.

Hur stor är den när den ligger ihopfälld vid land?

– Man kan säga att den bygger ut ungefär 40 meter från land.

När bryggan är utfälld kommer den yttersta 80-metersdelen att ligga längs fartygssidan. Den långa bryggan gör det möjligt för fartyget att sköta av- och pålastning från flera luckor i skrovet än bara den där passagerarna går av och på.

– Det kan till exempel handla om att de behöver ta in mat eller eventuellt lasta ur sopor.

Projektet består av tre delar. Dels är det själva Seawalk, och dels förtöjningsbojarna ute i vattnet, som nu är på gång att komma på plats.

– Vi har också gjutit fundament för två pollare på land och gjort en del andra arbeten vid landfästet. En gångväg har byggts från där bryggan ska fästas till det befintliga kryssningsområdet, säger Mattias Sandell.

Blir det inte gungigt att gå på gångbryggan?

– Nej, det är en mycket kraftfull konstruktion. Pontonerna är tio meter i diameter. De av mina kolleger som har provat säger att det kändes mycket säkert att gå på Seawalk, men det är klart att den kommer att röra sig lite grand om det går vågor.

Seawalk är unik. Det är första gången konstruktionen säljs till och sätts på plats i ett annat land än i Norge.

– Det är spännande! Det är en innovativ lösning som passar bra i Nynäshamn där vi inte har de långa kajer som finns på andra ställen. Seawalk kommer definitivt att höja Nynäshamns status som kryssningsdestination.

Annons