Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

S: Tvärförbindelse Södertörn sköts upp av den förra moderatledda regeringen

Annons

Socialdemokraterna i hela Storstockholm är eniga, Tvärförbindelse Södertörn ska byggas! Vägen har behandlats minst sagt styvmoderligt under regeringen Reinfeldt och de tolv år då Moderaterna i Landstinget styrt regionen. Spårvägar i innerstaden och satsningar i norra länshalvan har fått gå före.

Nu kan inte södra sidan vänta längre, vi står upp för en fullt ut finansierad tvärförbindelse Södertörn som avlastar väg 225.

Nu kan inte södra sidan vänta längre, vi står upp för en fullt ut finansierad tvärförbindelse Södertörn som avlastar väg 225 och tar hand om trafiken från Norviks hamn.

Läs även: Landstinget kräver att väg 225 avlastas: "Att stoppa viktiga framtidsbyggen riskerar bli en dyrköpt politik"

I en artikel i NP framför Irene Svenonius och Kristoffer Tamsons att det är angeläget att Tvärförbindelse Södertörn byggs och riktar kritik mot staten. Ett märkligt angrepp med tanke på att Tvärförbindelse Södertörn skulle ha byggstartats redan 2010 och första etappen skulle ha varit klar i dag. Men i stället sköts den upp och drogs i långbänk av den förra moderatledda regeringen.

Spårvägen mellan NK och Lidingö har kostat Stockholmsregionen tre miljarder skattekronor samtidigt som man skurit ner på pendeltågstrafiken till Nynäshamn för att spara drygt 20 miljoner kronor.

I Landstinget, där Moderaterna har styrt sedan 2006, har man lagt nästan tio miljarder på att rusta upp den gamla Roslagsbanan, nästan lika mycket som hela Tvärförbindelse Södertörn kostar att bygga. Spårvägen mellan NK och Lidingö har kostat Stockholmsregionen tre miljarder skattekronor samtidigt som man skurit ner på pendeltågstrafiken till Nynäshamn för att spara drygt 20 miljoner kronor. Det visar att hur man prioriterar resurser spelar roll.

Läs även: Storstockholms kommuner kräver pengar till Tvärförbindelsen

Den S-ledda regeringen fattar i april nästa år beslut om statliga investeringar. Regeringen har redan meddelat att budgeten för investeringar utökas med 100 miljarder jämfört tidigare infrastrukturbudgetar. Investeringar som både går till mer underhåll av vägar och järnvägar samt nya investeringar i infrastruktur. Vi Socialdemokrater i Storstockholm är eniga, vi anser både att vår region behöver få en större del av anslagen och vi anser att Tvärförbindelse Södertörn ska byggstartas så snart som möjligt med full finansiering. Den behövs för att ta hand om trafiken från Norviks hamn och avlasta väg 225 som inte är avsedd för tunga godstransporter.

Vi står för att vi prioriterar Tvärförbindelse Södertörn först, före Österleden.

Vi står för att vi prioriterar Tvärförbindelse Södertörn först, före Österleden. Med regeringens utökade satsning på infrastruktur är förutsättningarna bättre än någonsin att Södertörn äntligen får ett positivt besked om byggstart för Tvärförbindelse Södertörn.

Jens Sjöström (S), oppositionslandstingsråd med ansvar för regional utveckling

Patrik Isestad (S), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn

Läs även: Tvärförbindelse Södertörn får nio trafikplatser – här ska de ligga

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel