Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sofias nya liv som k-märkt båt

I år har fler båtar än någonsin k-märkts i landet och en av dessa finns i Nynäshamn. Ägaren berättar här om båtens historia och varför han har valt att k-märka sin dyrgrip.

– Det är väldigt roligt och ett fint erkännande att ha fått henne k-märkt, säger Lennart Hägre, ägare till kustkryssaren Sofia.

När Sjöhistoriska museet i juni presenterade den första av årets två listor över fritidsbåtar som har blivit k-märkta fanns kustkryssaren Sofia från Nynäshamn med. Den nästan tretton meter långa och drygt två meter breda kustkryssaren ligger vid en brygga på Svärdsö.

Under hela sitt 50-åriga liv har Sofia haft en stark koppling till Nynäshamn. Hon byggdes 1965 av nynäshamnaren Artur Wickman, och Lennart Hägre berättar att han redan då såg båten som en skönhet. Tio år senare, 1975, byggde Artur Wickman en annan båt till sin egen familj och makarna Hägre slog till.

– Jag är en riktig träbåtsfantast och eftersom Artur visste det tror jag att han var glad över att Sofia kom till oss. Han visste helt enkelt att Sofia skulle bli ordentligt omskött, säger Lennart Hägre.

För att få en båt k-märkt måste ägaren ansöka hos Sjöhistoriska museet. Båten måste uppfylla ett antal kriterier, exempelvis vara sjösatt 1965 eller tidigare. Ett annat kriterium är att båten ska vara i användbart skick och det hade Sofia inga problem med att uppfylla.

– Vi har seglat mycket med Sofia de senaste åren så hon var redan i väldigt gott skick. Men visst lade jag ned någon timme mer än de senaste vintrarna för att hon skulle vara extra fin inför ansökningen, säger Lennart Hägre med ett skratt.

I april hade Lennart Hägre även tagit fram andra dokument om båten och hans ansökan kunde skickas in till Sjöhistoriska museet. Där behandlades den av en kommitté på fyra personer och i juni kom beskedet som Lennart Hägre hade hoppats på: Sofia hade blivit k-märkt.

– Det fanns egentligen ingen annan anledning till att ansöka om att få k-märka henne annat än att det var en rolig grej.

Enligt Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska muséet, kan även historiska aspekter vägas in när kommittén beslutar om att k-märka båtar. Detta tror han kan haft betydelse när kommittén k-märkte Sofia.

– Lennart Hägre har en lång relation till sin båt som började redan innan han blev ägare och det är imponerande, säger han.

Sofia har under sitt liv använts som kappseglingsbåt och korsat Östersjön flera gånger men sedan Lennart och Irene Hägre blev pensionärer blir det oftast turer i Stockholms skärgård. Numera används båten både av ägarna själva och av deras två söners familjer. Några planer på att sälja Sofia finns inte.

– Eftersom vi har haft henne så länge är hon i princip en familjemedlem. I och med k-märkningen har vi fått en extra morot till att underhålla henne. För båtar är till för att användas, säger Lennart Hägre.