
Under pågående valarbete har vi träffat föräldrar som är oroliga för sina barn som behöver särskilt stöd i skolan. Det som framkommit i samtal med dessa föräldrar är att kommunen inte uppnår de skyldigheter som gällande lagstiftning kräver.
Vi är specialpedagoger som av erfarenhet vet att det är nödvändigt att skapa en trygg miljö i skolan och vidta åtgärder som ger förutsättningar för eleven att uppnå skolans mål. Samtidigt är det viktigt att ha goda relationer med elevens föräldrar.
I skolans arbete skiljer vi på vad som är anpassningar, som kan beslutas av rektor och utföras i klassrummet med stöd av assistent. Särskilt stöd är insatser av mer ingripande karaktär och där det behövs åtgärdsprogram.
Exempel på anpassningar kan vara:
• Göra ett särskilt schema över skoldagen.
• Ett undervisningsområde förklarat på annat sätt.
• Extra tydliga instruktioner.
• Stöd att sätta igång arbetet.
• Hjälp att förstå texter.
• Digital teknik med anpassade programvaror.
• Anpassade läromedel.
• Enstaka specialpedagogiska insatser
Särskilt stöd är insatser av mer ingripande karaktär där det behövs åtgärdsprogram.
Exempel:
• Regelbundna specialpedagogiska insatser, till exempel undervisning av speciallärare/specialpedagog under en längre tid.
• Placering i en särskild undervisningsgrupp.
• Enskild undervisning av speciallärare/specialpedagog
• Anpassad studiegång: delar av ett eller flera ämnen tas bort.
Vi har goda erfarenheter från en annan kommun av en välfungerande övergripande enhet. De gav kunskap och feedback till de lärare som undervisade barn med särskilda behov. Resultatet av det professionella stödet och de individuella insatserna gjorde att eleverna uppnådde målen i grundskolan.
Vi anser att skolan ska arbeta hälsofrämjande, förebyggande och skapa goda lärmiljöer.
Åse Hermansson
Gunilla Järnemar
För Sorundanet Nynäshamns Kommunparti