Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stadsnät bör återbetala del av faktura

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar Svenska Stadsnät att återbetala 2 900 kronor till en kund i Natvik i Nynäshamn för försenad leverans av fiberbredband.

Annons
Felkoppling sker. Svenska Stadsnät gjorde en miss hos en kund i Natvik och ska nu betala tillbaka nära 3 000 kronor till kunden. Bilden är tagen på en annan plats i Nynäshamn.

Kunden som har anmält Svenska Stadsnät, företaget som bygger fibernätet i kommunen, har två klagomål.

Dels menar kunden att bolaget har sålt tjänsten på felaktiga grunder, då de internetleverantörer som man har marknadsfört produkten med ännu inte kan leverera i området, dels menar kunden att bredbandet inte har anslutits på avtalad tid.

Den första punkten finner ARN inget stöd för. Gällande punkt två menar Svenska Stadsnät att bredbandet kopplades på den 2 november 2015, efter vissa förseningar som kunderna i Natvik informerades om. Kunderna fick gratis bredband i tre månader, enligt Natviksborna för att det inte fanns några leverantörer alls. ARN motsäger dock inte Svenska Stadsnäts bedömning att tjänsten kan anses vara levererad i tid i Natvik.

Däremot hade det gjorts en felkoppling i anmälarens fall, vilket innebar att den kunden fick sitt bredband att fungera först den 26 januari 2016.

ARN råder nu Svenska Stadsnät att kompensera kunden med 2 900 kronor, vilket inkluderar kostnader för bland annat fibertestning.

Annons