Annons
Vidare till nynashamnsposten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stadsnätet anmäls till reklamationsnämnden

Fortfarande är många nynäshamnare missnöjda med Svenska stadsnäts hantering av fiberutbyggnaden i staden. Ungefär hälften av kunderna som hävdat sin rätt att få kabeln nedgrävd, i stället för luftburen, har nu fått bredbandet nedgrävt, enligt företagets vd Mats Devert.

Missnöjet med Svenska stadsnät uppstod i somras. Ett stort antal kunder som hade tecknat avtal om att få fiber nedgrävt fick då höra att Svenska stadsnät i stället skulle dra kablarna i luften på fastigheter där det fanns befintliga ledningar.

– Inom koncernen var vi inte helt samspelta. Det som hände var att vi fick veta att det fanns en hel del sådana luftledningar i Nynäshamn och inom koncernen brukar vi använda dem så mycket som möjligt. Tyvärr hade vi redan upphandlat entreprenaden, säger Mats Devert, vd för Svenska stadsnät (som ägs av Telia Sonera).

Enligt Devert var det område ”ett”, av totalt fyra, i Nynäshamn där man hade informationsmöte utan att uppdatera informationen.

Med tanke på all kritik, vore det inte enklare att bara bekosta grävningen?

– Tro mig, jag har funderat mycket på hur detta ska hanteras bäst. Vi har också begärt mer pengar av ägarna och fått det. Vad jag har hört så räcker det till att gräva hos runt hälften av de missnöjda kunderna. Vårt varumärke har tagit skada, men framför allt är det beklagligt för våra kunder, säger Mats Devert.

Pengarna ska ha räckt till omkring 100 grävningar. Bredbandskvaliteten är dock densamma i och ovan jord, framhåller han.

Rolf Lindqvist, kassör i Villaföreningen i Nynäshamn, som innan pensioneringen jobbade som projektledare för bredbandsutbyggnad, får fortfarande samtal från upprörda medlemmar.

– Vi är milt sagt starkt kritiska till hur våra medlemmar har blivit behandlade. Det känns extra jobbigt att vi puffade för att man skulle anta det, som vi trodde, förmånliga avtal som jag har varit med och förhandlat fram. Vi blev helt enkelt förda bakom ljuset, säger han.

Själv är han en av dem som har fått den ursprungliga projekteringen, med nedgrävning, genomförd.

– Jag misstänker att det är de som har legat på lite som har fått rätt, säger han.

Även om Svenska stadsnät bär ansvaret för de luftburna kablarna har man fått en mer riskutsatt produkt för samma kostnad som de som har fått nedgrävd kabel. Det är också en estetisk fråga, menar Rolf Lindqvist.

– Det är förfulande för hela staden, titta bara på Mörbyvägen där det ser ut som det hänger tvättlinor överallt. Luftburna ledningar är gårdagens teknik och används knappt längre.

– Det kan användas när det skulle bli orimligt dyrt att schakta, exempelvis om det är berggrund i vägen, säger Rolf Lindquist.

Svenska stadsnät har nyligen anmälts till Allmänna reklamationsnämnden för att ha brutit överenskommen projektering.

Läs även: "Försenat bredband retar Natviksbor"