Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

(M) försvarar nedskärningarna i tågtrafiken

Nynäshamns pendlare drabbas hårdast i SL:s sparpaket. Färre avgångar och entimmestrafik på helgerna gäller från augusti. Den socialdemokratiska oppositionen i landstinget är kritisk och spår att nedskärningen slår mot jobb och tillväxt i hela regionen.

Annons
2017 öppnar Citybanan, ett av landets största infrastrukturprojekt. Banan ska avlasta spåren så att man kan utöka pendeltågstrafiken. Men att satsningarna på framtiden blir till nedskärningar i pendeltågstrafiken, förvånar Nanna Wikholm (S), oppositionslandstingsråd i trafikfrågor.

Genom att minska pendeltågstrafiken ska SL spara 23 miljoner kronor. Den socialdemokratiska oppositionen i landstinget är orolig för att nedskärningen kommer att slå mot jobb och tillväxt i hela Stockholmsregionen. Det säger Nanna Wikholm (S), oppositionslandstingsråd i trafikfrågor.

– Det är viktigt att man kan bo och arbeta i hela regionen. Jag förstår att alla som reser med Nynäsbanan är upprörda.

Nanna Wikholm är inte så förvånad över neddragningarna. Däremot är hon kritisk till att de görs utan politisk insyn.

– Hade vi haft det hade vi kunnat ställa olika förslag mot varandra och se vilka konsekvenser det skulle få för möjligheten att bo och arbeta i hela länet. Nu försöker man i stället gömma sig bakom tjänstemännen, säger hon.

Den borgerliga alliansen har beslutat om trafiknedskärningar på 250 miljoner i landstingsbudgeten. Nanna Wikholm vill gärna veta vilka andra besparingar Stockholmsresenärerna kommer att drabbas av.

– Det största problemet är att resandet inte ökar tillräckligt mycket. Med det här beslutet riskerar vi att ännu färre väljer kollektivtrafiken.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) försvarar försämringen och säger att han hela tiden har varit tydlig med att man måste se över kostnadsutvecklingen för kollektivtrafiken.

– Vi kom med ett åttapunktsprogram i samband med budgeten för att på sikt kunna hålla en bra kollektivtrafik, bygga ut trafiken och undvika drastiska nedskärningar och stora taxehöjningar. Effektiviseringen i pendeln är en punkt.

Direktiven i SL:s besparingsåtgärder har varit att de ska drabba så få resenärer som möjligt. Det förklarar att Nynäsbanan drabbas så hårt.

– Jag har full förståelse för att man blir ledsen och förbannad när just ens egen tågavgång ställs in. Men vi gör inte detta för att vi tycker att det är roligt utan för att vi behöver få ordning på ekonomin.

Oppositionen kritiserar Kristoffer Tamsons för att inte ta politiskt ansvar. Men det värjer han sig mot.

– Jag tycker att jag gör det. Jag har tydligt aviserat att det väntar ett år av tuffa åtgärder. Det finns andra politiker som nu ställer sig vid sidan om och säger att de kan köra all trafik som resenärerna begär. Men de politikerna har lika mycket i sin trafikbudget som jag har. Eller snarare mindre eftersom de använder pengar på olika taxeexperiment.

Slutligen, vad vill du säga till Nynäshamnarna?

– Jag har full förståelse för att det finns känslor och många frågor. Vi ska göra vårt yttersta för att besvara dem. Vi ska, när vi har tagit oss igenom ett kärvt ekonomiskt år, försöka förstärka och förbättra kollektivtrafiken till nynäshamnsbornas fördel.

Kristoffer Tamsons (M). Foto: Pressbild
Nanna Wikholm (S) Foto: Pressbild

Mer läsning

Annons