
Oklarheterna kring Tvärförbindelse Södertörn kan inte ses som något annat än ett dråpslag mot södra Stockholm. I den nyligen presenterade nationella infrastrukturplanen så saknas nämligen en stor del av finansieringen för projektet.
För att få bukt med trängseln och öka framkomligheten i Stockholmsregion krävs satsningar på nya och kapacitetsstarka tvärförbindelser. Tvärförbindelse Södertörn är just en sådan. Och den är samhällsekonomiskt lönsam. Den knyter ihop Nynäsvägen (väg 73) med E4 och förbättrar förbindelserna mellan de regionala kärnorna på Södertörn för såväl godstrafiken som för oss vanliga bilister samt kommer att avlasta Södra länken.
Vägen är inte bara viktig för Stockholm och Södertörn utan är av strategisk vikt för de ökade godsflödena ut mot E4 och övriga delar av regionen och landet. När Norviks hamn öppnar 2020 beräknas godstrafiken öka med en lastbil var 90:e sekund. Tvärförbindelse Södertörn kommer att skapa oerhörda mervärden för framkomligheten och tillväxten för regionen och landet som helhet.
Stockholmaren spenderar i genomsnitt 6,4 arbetsveckor om året till arbetspendling – fler dagar än den lagstadgade rätten till semester – och 2015 tillbringade stockholmaren motsvarande 17 arbetsdagar i bilköer.
Vi är övertygade om att fler stockholmare delar vår önskan om att minska tiden för arbetspendling och köande. Vi uppmanar därför regeringen att snarast ge besked om Tvärförbindelse Södertörn. För Södertörnsborna, för Stockholmarna och för landets tillväxt.
Malin Danielsson