Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ung-redaktionen om friskolor: "Stoppa vinsten på ungas lärande"

Artikel 16 av 26
NP:s ung-redaktion
Visa alla artiklar

"En del skolor tar enbart in högpresterande elever som är mindre krävande för att kunna skära ned på lärare och höja skolans betygssnitt, allt detta för att tjäna pengar". Det skriver Moa Törnquist från NP:s Ung-redaktion.

Annons

I skolan lär vi oss. Vi lär oss att räkna vinklar på trianglar, om krigen våra far- och morföräldrar upplevt, om antalet människor i Asien, om vattenmolekyler och att prata främmande språk. Vi förbereder oss för allt vad framtiden kan tänkas erbjuda. Jag vet detta för jag går själv i skolan.

Hur lär vi oss? Genom engagerade och kunniga lärare, och en genuin skolledning, vars syfte är att vi ska utvecklas och bli kunniga. Men vad händer om vem som helst kan starta en skola, och sedan tjäna pengar på den? Jo, ekonomisk vinst blir den drivande kraften, och lärandet blir prioritet nummer två.

Men vad händer om vem som helst kan starta en skola, och sedan tjäna pengar på den? Jo, ekonomisk vinst blir den drivande kraften...

Det leder i sin tur till sämre kvalitet på undervisning och ett sämre engagemang. Skolorna skär bland annat ned på lärare i syfte att tjäna mer pengar. Det finns 827 fristående grundskolor och 443 fristående skolenheter inom gymnasieskolan i Sverige. Och vi har i dag inget vinstförbud för friskolor.

En del skolor tar enbart in högpresterande elever som är mindre krävande för att kunna skära ned på lärare och höja skolans betygssnitt, allt detta för att tjäna pengar. Man väljer även att endast acceptera barn med välutbildade föräldrar. Andelen elever med högutbildade föräldrar 2012/2013 var i friskolorna 64 procent, och i de kommunala skolorna 48 procent. Trots öppenhetskrav om att skolan ska ta in alla sorters människor.

Vad leder det här otillåtna beteendet till? Ett segregerat Sverige. De duktiga eleverna med högutbildade föräldrar hamnar i en skola samtidigt som de ”krångligare” eleverna samlas i en annan. Ska vi tillåta skapandet av denna ”vi och dem”-känsla? Den som skapar konflikter och spänning i samhället.

En del skolor tar enbart in högpresterande elever som är mindre krävande för att kunna skära ned på lärare och höja skolans betygssnitt, allt detta för att tjäna pengar.

Men, är det inte bra med valfrihet och mångfald?

Man kan tycka att det verkar toppen att kunna välja den skola som passar en bäst, och inte behöva gå i den som ligger närmast där man bor till exempel. Men många friskolor gör sig även skyldiga till att dela ut alldeles för generösa betyg. Och trots högre betyg presterar friskoleeleverna inte bättre i PISA-undersökningen.

Att ha friskolor leder alltså även till en viss orättvisa i betygen. Inte borde man välja skola efter vilken som ger snällast betyg. Och inte borde elever med samma kunskap ha olika betyg. Föreställ dig hur det hade känts att få ett sämre betyg än din vän i ett ämne du är bättre i.

Stoppa vinsten på ungas lärande, så att vi alla kan få samma förutsättningar att lära sig att antalet människor i Asien är 4,4 miljarder, att vattenmolekylen består av väte och syre och att salut betyder hej på franska.

Moa Törnquist

Här kan du läsa fler texter från Ung-redaktionen

Källor:

Holmström, Christian, Ekonomifakta, 11/4 2017 (https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Valfarden-i-privat-regi/Skolan-i-privat-regi/Antal-friskolor-i-Sverige/)

Wingborg, Mats, m.fl, Skoleleverna har offrats för nyliberalenfald, ETC 8/11 2013 (https://www.etc.se/debatt/skoleleverna-har-offrats-nyliberal-enfald)

Forsberg, Birgitta, Friskolorna är inte grundproblemet, DN2/10 2016(https://www.dn.se/ekonomi/birgitta-forsberg-friskolorna-ar-inte-grundproblemet/?forceScript=1&variantType=large)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel