Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vanstaskolans nya aktivitetspark invigdes

Tack vare ett samarbete med Naturskolan har Vanstaskolans skolgård fått ett lyft.

Annons

Anmäl text- och faktafel

Inom ramen för Lärmiljöprojektet har eleverna i Vanstaskolans årskurser F till 3 fått tycka till om sin skolgård och önska sig olika saker. De har gjort det genom att teckna och skriva.

Deras önskemål har nu gett resultat och invigningen av aktivitetsparken har genomförts på Vanstaskolan. Alla elever i årskurserna F till 3, skolchefen Annika Setterquist, Vanstaskolans rektor Jenny Ögren och Naturskolan var på plats när Janne Jonsson, som är hantverkaren i projektet, klippte bandet.

Aktivitetsparken består av två delar. En som kan fungera som hinderbana, eller det eleverna bestämmer sig för, och en del som är en plan med sarg för olika typer av bollspel. Sedan tidigare har en samlingsplats byggts där lärare kan samla en hel klass för utomhuslektioner. En bit längre bort finns även pendeltåget som Janne har byggt efter Naturskolans ritning.

Tåget håller elever i årskurs sex nu på att måla för att bli så lik ett riktigt pendeltåg som möjligt. SL kontaktades inför målningen för att få koden till den rätta blå färgen. På Tallbackaskolan står den målade prototypen som eleverna där nu kan använda som samlingsplats eller för fri lek med mycket fysisk aktivitet.

Syftet med Lärmiljöprojektet är att skapa hälsofrämjande lärmiljöer i enlighet med Boverkets allmänna råd (Allmänna råd om friytor 2015) och det ligger i linje med kommunens mål om välmående elever och den satsning tillsammans med Stockholmsidrotten som görs under 2019. Fokus ligger på att skapa miljöer som underlättar undervisning utomhus inom olika ämnen och stimulerar till fysisk aktivitet. Det innebär också att eleverna ska få möjlighet att ta vissa risker. Att som barn få bedöma risker och utmana sig själv är mycket viktigt för självförtroendet och för möjligheten att som vuxen kunna hantera risker på ett lämpligt sätt.

Lärmiljöprojektet handlar också om att stimulera kontinuerlig utveckling av utemiljöerna. Tanken är att när projektet är slut ska ett fungerande arbetssätt ha implementerats där en lärmiljöfond stimulerar skolor, men även förskolor, att på ett demokratiskt och elevdrivet sätt utveckla sina lärmiljöer utomhus.

Nynäshamns Naturskola är projektledare och i augusti 2018 anställdes Janne Jonsson i projektet för att arbeta med de konkreta uppgifterna i form av gediget hantverk. I projektet används mest trä i form av timmer vid byggnationer. Virket är i stor utsträckning Organowood och när obehandlat trä ska målas används i första hand linoljefärg. Trä som förankras i marken behandlas först med tjära. Detta för att få en så giftfri miljö som möjligt.

Robert Lättman-Masch, Nynäshamns Naturskola

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Nynäshamns Posten Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Nynäshamns Posten Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel