Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför vill Socialdemokraterna lägga ner nynäshamnarnas snabbtåg?

Moderaternas besked till väljarna är att snabbtågen till och från Nynäshamn ska vara kvar. Att Socialdemokraterna vill lägga ner dem är märkligt, skriver Harry Bouveng (M).

Annons

I en debattartikel i NP skriver Talla Alkurdi (S) att snabbtåg från Nynäshamn till Stockholm är mycket bra. Tyvärr vill ju Socialdemokraterna med Erika Ullberg (S) i spetsen med all önskvärd tydlighet ta bort detta, och därmed nynäshamnsbornas chans att resa till Stockholm under timmen.

Läs även: S i landstinget: Snabbtågen har inte blivit den breda förbättring alla trodde

Ullberg har, vid upprepade tillfällen, kallat snabbtågen för ”ett misslyckat experiment”, då har hon uppenbarligen missat att nynäshamnsbornas nu reser till Stockholm under timmen, för första gången i historien – varför vill Socialdemokraterna ta bort detta?

Tidsvinsten med snabbtåg har hon även kallat för ”försumbar och provocerande”. Detta är att håna oss Nynäshamnsbor. Ullberg vill med all önskvärd tydligt lägga ned snabbtågen till och från Nynäshamn. Det vore att gå i helt fel riktning.

Läs även: Ullberg (S): Nynäshamn blev vinnare – men 30 procent får sämre trafikutbud med skip-stop-pendel

Politik är som bäst när den inte ristas i sten. Åtgärder som inte löser de problem man brottas med måste omvärderas, förnyas och förbättras. Varken Citybanan eller statens utlovade rekordsatsningar har satt stopp för förseningarna, tvärtom har elfel, spårspring, signalfel och trasiga anläggningar gjort början på denna vinter till en mardröm för många pendlare.

Ullberg vill med all önskvärd tydligt lägga ned snabbtågen till och från Nynäshamn. Det vore att gå i helt fel riktning.

Vi har föreslagit att SL ska återgå till tidtabeller utan snabbtåg längs med hela Ostkustbanan. Alltså den järnvägssträcka som passerar Solna och Sollentuna. Det innebär att Alliansen i landstinget är överens om att låta SL och trafikförvaltningen ansöka hos Trafikverket om att ta bort snabbtågen och samtidigt utöka trafiken längs Ostkustbanan. Det innebär att snabbtågen ersätts av pendeltåg som kör långsammare från länets utkanter, men stannar på samtliga stationer.

Läs även: Populistiska slagord för egna stationer är viktigare för S än Nynäspendlare

I höstens val bestämmer nynäshamnsborna vilken väg de vill gå.

Men de omtyckta snabbtågen till och från Nynäshamn föreslås fortsätta trafikera Nynäsbanan. Alliansens ambition om att utöka trafiken med fler avgångar redan under innevarande år kvarstår, liksom att bibehålla den kraftfulla utökning av trafiken med en femtedel som kunnat genomföras i pendeltågssystemet som helhet.

Ullberg skriver på sin egen blogg att Socialdemokraterna ser försöket med snabbtåg som ett fiasko. Snarare är det i dag en glädjande verklighet för många nynäshamnsbor. Socialdemokraterna har gett sitt besked, de vill ta bort snabbtågen, vi har gett vårt besked, vi vill behålla det. I höstens val bestämmer nynäshamnsborna vilken väg de vill gå.

Läs även: Svar till Erika Ullberg: Efter drygt 100 år har nynäshamnarna fått en förbättring

Harry Bouveng (M), oppositionsråd i Nynäshamn och ledamot av landstingets trafiknämnd

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons